Етногеографія.Навчальні плани.
Київський обласний інститут
післядипломної освіти педагогічних кадрів
відділ освіти Вишгородської районної державної адміністрації
районний методичний кабінет
навчальна програма курсу за вибором
„Етногеографія”
для
загальноосвітніх навчальних закладів І-ІІІ ступенів
(5 -9 клас, 34 години на рік, 1 година на тиждень)
Автор
Рихлик Тамара
Іванівна
учитель
географії
Вишгородської
ЗОШ І-ІІІ ступенів №1
учитель –
методист
заслужений
учитель України
Вишгород
2014
Автор:
Т.І.Рихлик , учитель
географії Вишгородської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1,
учитель-методист, заслужений учитель України.
Рецензенти:
Л.Б.Паламарчук, професор кафедри теорії та
історії педагогіки Гуманітарного інституту Київського університету імені Бориса
Грінченка,
доктор педагогічних наук, професор
Л.П.Шемена, учитель
географії Вишгородської районної гімназії «Інтелект», учитель-методист.
Пояснювальна записка
Курс за вибором «Етногеографія» розроблений як структурний елемент
варіативної частини базового навчального плану загальноосвітніх навчальних
закладів для учнів 5 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Дана
програма побудована відповідно до вимог Державного стандарту базової і повної
загальної середньої освіти.
Курс за вибором «Етногеографія»
може читатися і як факультативний курс.
Актуальність даної програми
полягає в тому, що в умовах розбудови української державності значно зростає
роль навчального закладу у формуванні свідомого громадянина України - духовно
багатої, творчої, активної особистості. Одне з головних місць у формуванні
духовності і вихованні творчої активності особистості учнів відводиться географії, яка в інтеграції з етнографією
може реалізувати запит суспільства на формування національної свідомості
та виховання патріотизму в душах дітей та учнівської молоді. Якщо фізична
географія розглядає природне середовище
з погляду діяльності людей, економічна і соціальна географія вивчає
закономірності формування, розвитку та розміщення населення і господарства
країни, то етнографія – регіональні особливості духовної та матеріальної
культури, побуту, звичаїв та традицій. Інноваційність програми курсу за вибором «Етногеографія» полягає
у інтеграції географії та етнографії з метою формування в учнів комплексу
народознавчих компетенцій та формування
на його основі активної громадянської позиції.
Викладання географії сьогодні
неможливе без постійного пошуку шляхів реалізації розвитку інтелектуального та
творчого потенціалу учнів, розширення їх знань про духовну та матеріальну
культуру українців, формування в учнів переконання в необхідності раціонального використання та
охорони багатств рідної землі, вміння цінувати працю людей. Саме тому
інтеграція географії та етнографії в курсі за вибором «Етногеографія» є не лише
доцільною, але й необхідною.
Розуміння сучасного світу як
єдиної системи багатогранних форм існування культур, мов, ідей, поглядів,
усвідомлення цієї різноманітності і єдності зумовлюють необхідність виховання в
молоді таких людських якостей як честь, гідність, патріотизм, толерантність.
Сучасні філософські та
педагогічні дослідження засвідчують, що головним чинником національного
відродження має стати національна
система виховання - історично обумовлена і створена самим народом система ідей,
поглядів, переконань, ідеалів, традицій, звичаїв, обрядів та інших форм
соціальної практики, спрямованих на організацію життєдіяльності підростаючих
поколінь відповідно до природно-історичного розвитку матеріальної і духовної
культури нації. Реалізація основних напрямів національного виховання має
базуватися на знаннях з етнографії – науки про походження народу (етносу),
процес його розвитку, особливості традиційного побуту, матеріальної та духовної культури.
Проблема формування свідомості
учнів не нова в педагогічній практиці,
що ж стосується проблеми формування національної самосвідомості, то вона
стала вважатися актуальною лише в період
відродження незалежної України. В умовах створення української державності
зростає роль формування свідомого громадянина України, рис його національної
свідомості та самосвідомості і саме заклад освіти виступає в сучасних умовах
могутнім фактором відродження нації,
виховання у молоді почуття патріотизму
та формування активної життєвої позиції.
Виховання патріотизму особливо актуальне сьогодні, адже патріотизм
виявляється в любові до Батьківщини, свого народу, турботі про його благо, повазі до його
звичаїв і традицій, сприянні становленню й утвердженню України як суверенної,
правової, демократичної, соціальної держави, готовності відстояти її
незалежність, служити і захищати її, розділити свою долю з її долею.
По-справжньому пізнати свій
рідний народ та інші народи можна лише
через вивчення їхньої історії, мови, культури, яка впродовж багатьох століть
творилася і плекалася в народному середовищі, передавалася від покоління до
покоління, безперервно розвивалася і водночас зберігала певні стійкі свої риси,
що утверджувалися, поширювалися, ставали традиційними. Традиційна культура
народу (як духовна, так і матеріальна)
тісно пов’язана з природними умовами, історичним буттям народу, способом
його життя, діяльністю, характером, психологією.
Завдяки інтеграції народознавчих дисциплін ( історія, мова та
література, географія, біологія, етнографія, музика, образотворче мистецтво)
формується в учнів науковий світогляд та національна самосвідомість громадянина
незалежної України, закладаються основи виховання дбайливого господаря,
розвивається почуття патріотизму, національної гордості за свій народ. Учень починає глибоко усвідомлювати, що
українець - людина терпляча і толерантна, лагідна і щира, працездатна й
працелюбна, він завжди прагнув побудувати своє життя, свій побут за законами
краси.
Основна мета курсу „Етногеографія” – формування світоглядної освіченості
особистості та національної свідомості учнів шляхом систематизації знань про духовну та матеріальну культуру
українців, широкої інтеграції географії та етнографії, виховання патріотизму
та формування активної життєвої позиції
юного громадянина України.
У ході реалізації мети
вирішуються завдання:
-
виявлення рис унікальності
духовної та матеріальної культури українців, бачення особливої місії
українського народу серед європейської спільноти народів;
-
поглиблення й систематизація
знань учнів про досвід та здобутки попередніх поколінь;
-
формування почуття патріотизму,
гордості за свій народ, бажання працювати на благо України;
-
створення цілісної системи знань
на основі інтеграції географії та етнографії;
-
сприяння активізації пізнавальної
діяльності учнів;
-
розвиток зацікавленості в
результатах своєї діяльності;
-
формування та удосконалення навиків
пошуково-дослідницької роботи;
-
створення умов для розвитку
інтелектуального та творчого потенціалу учнів, самореалізації особистості;
-
розвиток уміння порівнювати,
аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між явищами природи та
суспільства, узагальнювати отриманий результат;
-
формування умінь учнів працювати
з різними джерелами інформації; упорядковувати та опрацьовувати зібраний
матеріал; створювати презентації;
готувати повідомлення та виступи; розробляти міні – проекти; складати
сценарії свят народного календаря та проводити святкові дійства; організовувати
виставки; виготовляти найпростіші вироби декоративно-прикладного ужитку;
-
удосконалення умінь учнів висловлювати власні судження,
аргументовано відстоювати власну думку, вміти давати оцінку явищам, процесам,
подіям, діяльності видатних осіб;
-
збагачення духовного світу,
розвиток мислення, пам’яті, мови учнів та
розширення їх кругозору.
При створенні програми дотримано
основних принципів її побудови:
-
відповідність освітнім запитам
підростаючого покоління, соціальному замовленню держави – виховання юного
громадянина України з глибоко усвідомленою
громадянською позицією, громадянина – патріота;
-
науковість, систематичність,
послідовність, наступність у вивченні матеріалу;
-
природовідповідність як
співвідношення між навчальним матеріалом та рівнем знань, умінь і навичок учнів
певного віку;
-
практична спрямованість не
лише на розвиток умінь учнів, а й на
розвиток естетичних смаків та відчуття
краси;
-
створення можливостей для
реалізації концептуальних ідей особистісно-орієнованого навчання, поєднання
індивідуалізації та диференціації в навчальному
процесі, впровадження інноваційних технологій.
Структура програми курсу „Етногеографія
” передбачає вивчення, поглиблення,
удосконалення, систематизацію знань та умінь учнів 5 - 9
класів на основі наступності та відповідності мотивації. В кожному класі
програмою передбачено вивчення надбань духовної (знання, вірування, мистецтво,
свята, звичаї, обряди) та матеріальної (поселення, тип житла, знаряддя праці,
засоби пересування, національний одяг, національна кухня) культури українців
шляхом наступності та послідовного ускладнення, використання різноманітних
методів і прийомів навчання. Навчальний матеріал вивчається за темами, які
об’єднані в розділи.
Зміст програми складено за
лінійно - концентричним принципом та містить такі розділи:
5 клас:
1.«Вступ».
2. «Моя мала Батьківщина».
3. «Природа в житті українців».
4. «Ознайомлення з духовною культурою українців».
5. «Матеріальна культура українців».
6 клас:
1.«Пам'ять роду – історична
пам'ять».
2.«Духовна культура українців».
3.«Знання та вірування українців».
4.«Українське народно – прикладне мистецтво».
5.«Матеріальна культура українців».
7 клас:
1.«Мій рідний край, моя земля».
2.«Традиційні звичаї українців».
3.« Традиційні свята та обряди».
4.«Матеріальна культура українців».
8 клас:
1.«Україна й українці».
2.«Громадський побут та звичаї».
3.«Сім”я та сімейний побут, родинна обрядовість».
4.«Народна символіка».
9 клас:
1.«Чисельність, територіальне розміщення українців, етнічний склад».
2.« Господарська діяльність українців».
3.«Домашні промисли і ремесла».
4.«Транспорт».
5.«Поселення і народне житло».
6.«Народний одяг».
7.«Народна кулінарія».
Курс за вибором «Етногеографія»
розрахований на 34 години (1 година на тиждень) для кожного класу, розподіл годин за темами подано орієнтовно.
Запропонована послідовність тем та кількість годин, відведена на їх вивчення,
зумовлені тим, що цей курс буде вивчатись паралельно з шкільним курсом
географії.
При потребі вчитель може вносити зміни як в тематику
навчальної програми, так і в послідовність тем та розподіл навчальних годин, а
також вибирати різні методи навчання та форми роботи.
Курс має
практичну спрямованість. Зв’язок змісту теоретичного
матеріалу з практичною діяльністю учнів здійснюється в процесі виконання
різнопланових практичних робіт: у 5 класі їх пропонується 10, у 6 – 10, у 7 –
9, у 8 – 8, у 9 – 11. Із запропонованих автором тем практичних робіт є теми як
за вибором учнів, так і за вибором учителя. Програма передбачає проведення
різних форм практичних занять: створення
презентацій та розробка міні – проектів; проведення екскурсій до краєзнавчих
музеїв та музеїв народної архітектури та побуту; підготовка до свят народного
календаря, їх організація та проведення; збирання старожитностей та їх
класифікація; збір та упорядкування зразків уснопоетичної народної творчості;
розучування народних ігор; виготовлення дитячих іграшок та найпростіших виробів
з природних матеріалів, вишивок та тканих виробів; оформлення виставок та
експозицій, фоторепортажів та фотоколажів; робота з картами атласу та контурною
картою.
З метою розвитку творчого
потенціалу учнів, удосконалення вміння порівнювати, аналізувати, встановлювати
причинно-наслідкові зв’язки та
узагальнювати отриманий результат у програму курсу за вибором до окремих тем
введено такий вид роботи як дослідження. У 5 класі пропонується дослідження у
рамках 3 тем, у 6 – 3, у 7 – 3, у 8 - 4, у 9 – 3. Проводиться дослідження під керівництвом
учителя, який окреслює мету та завдання, рекомендує учням узагальнення
результатів у формі творчої роботи. До
виконання творчих робіт учнів можуть залучатися члени родини.
Відповідно до умов навчального
закладу та запитів учнів учитель може вносити зміни як у тематику практичних
робіт та досліджень, так і в терміни їх проведення.
Засвоєння курсу передбачає як колективні форми роботи (уроки, лекції,
семінари), так і групові (доцільні при виконанні практичних робіт) та
індивідуальні (створення презентацій, розробка міні – проектів, підготовка
виступів). При плануванні, організації та проведенні навчальних занять
передбачено використання інтерактивних технологій та нетрадиційних форм
навчання та виховання учнів. Особливе місце в оволодінні даним курсом
відводиться самостійній роботі учнів,
адже формування вміння самостійно здобувати знання шляхом використання
енциклопедичної, довідникової,
публіцистичної, науково – популярної та художньої літератури, Інтернет – ресурсів
створює передумови для самореалізації особистості.
По закінченню вивчення курсу
«Етногеографія» у кожному класі передбачається
проведення підсумкового заняття у формі захисту індивідуальних та
групових міні – проектів, теми яких оголошуються на початку навчального року.
По завершенні вивчення курсу
„Етногеографія ” було б доцільним проведення анкетування учнів, вчителів,
батьків учнів з метою з’ясування ефективності та результативності навчання,
зацікавленості учнів у викладанні даного курсу.
Навчальна програма курсу за вибором «Етногеографія»
(5 - 9 клас, 34 години, 1 година на
тиждень)
5 клас
№
п/п
|
Кіль-
кість годин.
Дата
|
Зміст теми
|
Навчальні досягнення учнів
|
||||
|
1
|
Розділ 1.Вступ
|
|||||
1
|
1
|
Вступ. Предмет і завдання курсу «Етногеографія» (для чого потрібно знати
культуру і звичаї свого народу, берегти його святині; збирачі народних
скарбів)
|
Учень:
формулює визначення понять «географія», «етнографія»,
«етнос»;
називає об’єкти вивчення етногеографії, основні джерела етнографічних знань;
відомих етнографів;
розуміє завдання курсу;
висловлює судження щодо необхідності оволодіння
знаннями про культуру свого народу та збереження його духовної та
матеріальної спадщини.
|
||||
|
3
|
Розділ 2. Моя мала батьківщина
|
|||||
2
|
1
|
Тема 1. Родина, рід, рідня (поняття роду і родини;
сімейні реліквії)
Практична робота 1: розробка
міні – проекту «Дерево мого роду»
|
Учень:
формулює поняття
«рід», «рідня», «родина», «реліквія»;
аналізує історичні факти в контексті свого населеного
пункту;
збирає перекази про історію та виникнення назви свого населеного пункту;
оцінює вклад видатних людей краю в історію, науку, культуру України;
розробляє родовідне дерево;
оформляє творчу роботу у формі фоторепортажу;
підбирає необхідну інформацію для міні
– проекту;
досліджує походження назви вулиць населеного пункту; розповідає про сімейні реліквії,
славних земляків, цікавих людей.
|
||||
3
|
1
|
Тема 2. Рідне село (селище, місто). Історія мого села
(селища, міста). Славні земляки
Практична робота 2: оформлення
фоторепортажу «Моя мала Батьківщина»
|
|||||
4
|
1
|
Тема 3. Моя вулиця. Сусіди – найкращі друзі
Дослідження. Звідки пішла назва вулиці? Які
цікаві люди живуть поруч?
|
|||||
|
10
|
Розділ 3. Ознайомлення з духовною культурою українців
|
|||||
5
|
1
|
Тема 1. Уснопоетична народна творчість. Жанри фольклору.
Оголошення теми підсумкового
міні – проекту: «Я люблю тебе, моя Україно!»
|
Учень:
називає та розпізнає жанри фольклору;
збирає та упорядковує зібрані зразки
обрядового фольклору;
формулює поняття «міфологія», «демонологія»;
розуміє особливості уснопоетичної народної творчості;
наводить приклади обрядових пісень з
господарськими та природними мотивами;
підбирає зразки календарно – обрядових пісень;
пише казки різноманітної тематики;
висловлює судження про значення народних ігор для морально
– естетичного та фізичного розвитку особистості;
пояснює прислів’я та приказки;
аналізує причини виникнення забобон;
навчає правилам народних ігор молодших школяриків;
усвідомлює особливе ставлення українців до води, як джерела
життя;
розрізняє відмінності між жанрами фольклору,
українською та християнською міфологією;
складає колискові, примовки, забавлянки;
пояснює суть християнської символіки та обрядів;
зображає міфологічних та демонологічних образів -
духів природи та хатніх духів;
виготовляє іграшки з різного природного матеріалу;
популяризує уснопоетичну народну творчість серед однолітків.
|
||||
6
|
1
|
Тема 2. Обрядовий фольклор. Календарно - обрядові пісні:
колядки, щедрівки, веснянки, купальські,
русальні, петрівчані. Мотиви природи та господарської діяльності людини у
пісенній творчості українців
|
|||||
7
|
1
|
Тема 3. Народні казки (про явища природи, тварин, на
побутову тематику, фантастичні)
|
|||||
8
|
1
|
Тема 4. Народні легенди про походження світу, гір, річок,
рослин, тварин, людини
|
|||||
9
|
1
|
Тема 5. Дитячий фольклор (колискові, забавлянки,
примовки, лічилки).
Практична робота 3: розробка міні – проекту
«Пісеньки для братика (сестрички)»
|
|||||
10
|
1
|
Тема 6. Народні ігри (походження ігор, їх значення в житті людини).
Практична робота 4: розучування однієї з
народних ігор (на вибір учителя)
|
|||||
11
|
1
|
Тема 7. Українська міфологія: дохристиянські уявлення в
світогляді українців – міфологічні образи води, вогню, землі, неба, небесних
світил, пір року, місяців, днів тижня
|
|||||
12
|
1
|
Тема 8. Демонологія: (образи духів природи – русалок,
мавок, водяників, лісовиків; духів хатніх - добрих та злих)
Практична робота 5: виготовлення іграшки з природного
матеріалу (на вибір учня)
|
|||||
13
|
1
|
Тема 9. Християнська міфологія: символіка, обряди, пісні,
легенди
|
|||||
14
|
1
|
Тема 10. «Люди кажуть
...» (народні прислів’я та приказки, забобони)
|
|||||
|
17
|
Розділ 4. Природа в житті українців
|
|||||
15
|
1
|
Тема 1. Квіти в Україні – частина природи і споконвічна
прикраса подвір’я
|
Учень:
називає улюблених рослин, птахів, тварин українців та
розпізнає їх;
характеризує особливості середовища існування птахів та
тварин;
розкриває естетичне значення квітів у житті українців;
усвідомлює суть рослинної символіки;
розповідає про птахів та тварин, що стали
в українців символами;
пояснює обрядове значення квітів;
висловлює судження про доцільність застосування рослин у
народній медицині;
визначає роль рослин та тварин у житті та господарській
діяльності людини;
окреслює особливу роль таких свійських тварин як корова
та кінь у житті українців;
порівнює давні та сучасні технології вирощування
сільськогосподарських культур;
розпізнає відмінності давніх та сучасних способів
переробки сільськогосподарської сировини;
показує на карті України райони вирощування хмелю, льону, конопель, соняшника;
оцінює призначення волокнистих, олійних, плодово-ягідних культур;
розуміє неоднозначність використання маку;
цікавиться давніми рецептами народної медицини;
збирає та упорядковує легенди, казки,
пісні, приказки, загадки про квіти, дерева, птахів, тварин;
усвідомлює естетичні смаки
українців та прагнення до краси в побуті;
досліджує історію вирощування завезених
сільськогосподарських культур на території України;
створює карту ареалів походження основних сільськогосподарських культур;
пояснює значення термінів «зелене золото», «жовте
золото», «сіре золото» України;
підбирає необхідну інформацію для творчих робіт, уміє
визначати її доцільність та оптимальний обсяг;
розробляє міні – проекти;
популяризує традиційну українську символіку.
|
||||
х16
|
1
|
Тема 2. Обрядове значення квітів, застосування їх у
народній медицині (чорнобривці, мак, нагідки, любисток, мальви, півонії,
лілії ...)
Дослідження. Які рослини допомагають при
лікуванні застуди?
|
|||||
17
|
1
|
Тема 3. Легенди, казки, повір’я про походження назв дерев
та квітів; використання дерев та квітів у обрядах.
Практична робота 6: розробка міні – проекту «Лікарські
рослини мого краю.
|
|||||
18
|
1
|
- «Стелися барвінку ...» (барвінок як обрядова
рослина)
|
|||||
19
|
1
|
- «Мак червоний між житами ...» (використання соку маківок як
снодійного; мак - індикатор родючості)
|
|||||
29
|
1
|
- «Ой, хмелю ж мій, хмелю ...» (хміль – «зелене
золото» України, лікувальні і харчові властивості хмелю; медовухи і
медоварні)
|
|||||
21
|
1
|
- «Насіяла конопель ...» (історія вирощування,
використання волокна, олії, ліків з конопель)
|
|||||
22
|
1
|
- «Садок вишневий коло хати ...» (значення вишні, яблуні, груші
у харчуванні)
|
|||||
23
|
1
|
- «Зацвіла у лузі червона калина ...» (калина –
символ України, дівочої краси й чарівності, лікувальні властивості калини)
|
|||||
24
|
1
|
- «Між ярами над ставами верби зеленіють ...»
(естетичне значення та лікувальні властивості верби; «вербна неділя», верба в
народній пісні)
|
|||||
25
|
1
|
- «Зелена сосна палала ...» (використання сосни у
господарстві, сосна – дерево життя, лікувальні властивості)
|
|||||
26
|
1
|
- «Брала дівка льон, льон ...» (льон як основна волокниста культура українців;
технологія вирощування, прядиво, види полотна, льон – «сіре золото» України)
|
|||||
27
|
1
|
- «Соняшник б’є у золоті литаври ...» (поява
соняшника на Україні; олія й олійниці, соняшникова олія - "жовте золото»
України)
|
|||||
28
|
1
|
Тема 4. Улюблені птахи українців - лелека, журавель,
ластівка, зозуля, сорока, гуси
(середовище існування та казки, пісні, легенди, загадки, приказки про
птахів). Лелека – символ праслов’ян
Практична робота 7: розробка міні – проекту
«Птахи – символи українців»
|
|||||
29
|
1
|
Тема 5. Улюблені тварини українців - ведмідь, лисиця,
заєць, вовк, вівці, свині (середовище існування та казки, пісні, загадки,
легенди, приказки про тварин)
Практична робота 8: розробка міні – проекту
«Тварини – символи українців»
|
|||||
30
|
1
|
Тема 6. «Йшли корови із діброви ...» (з історії
одомашнення тварини, господарське значення великої рогатої худоби)
Дослідження. Чому вважалося, що корова –
годувальниця сім’ї?
|
|||||
31
|
1
|
Тема 7. «Ой, чий то кінь стоїть ...» (кінь – помічник у
господарстві, ознака добробуту селянської родини)
Практична робота 9: розробка міні – проекту «Кінь
- бойовий побратим у часи військової небезпеки»
|
|||||
|
2
|
Розділ 5. Матеріальна культура українців
|
|||||
32
|
1
|
Тема 1. «Із–за гаю
крилами махає ...» (млини на Україні: водяні, земляні, вітряки; їх
значення в господарстві; млини як
пісенний символ).
Дослідження. Як сьогодні використовується енергія
води та вітру?
|
Учень:
висловлює думку про значення підземних вод у
забезпеченні населення питною водою;
називає види млинів та характеризує принципи їх дії;
порівнює давні та сучасні способи використання вітрової
енергії та енергії падаючої води;
розкриває суть культу води в українців;
збирає пісні, легенди, прислів’я про криниці та вітряки;
складає картосхему джерел і криниць свого населеного пункту;
упорядковує занедбані колодязі та криниці;
підбирає необхідну інформацію для проведення досліджень
та виконання творчих робіт.
|
||||
33
|
1
|
Тема 2. «Із семи криниць водиця ...» (значення підземних вод у водо забезпеченні
населення, прислів’я, приказки, загадки, скоромовки, небилиці, джерело й
криниця – святі місця; культ води в українців; криниця як символ чистоти;
пісні, легенди, прислів’я про криниці).
Практична робота 10: створення картосхеми
«Криниці й колодязі мого села (селища)» чи оформлення фотоколажу «Українські
млини» (на вибір учителя).
|
|||||
34
|
1
|
Підсумкове заняття: захист підсумкового міні –
проекту: «Я люблю тебе, моя Україно!»
|
|||||
6 клас
№
п/п
|
Кіль-кість годин
Дата
|
Зміст теми
|
Навчальні досягнення учнів
|
||
|
4
|
Розділ 1. Пам'ять роду – історична пам'ять
|
|||
1
|
1
|
Тема 1. Родовідне дерево мого роду, мого села, мого
народу
|
Учень:
цікавиться історією свого роду, свого населеного пункту;
усвідомлює роль національних святинь у житті кожного
українця;
наводить приклади національних символів;
розрізняє національну і державну символіку;
складає родовідне дерево свого роду, картосхему пам’ятних місць свого краю;
пояснює походження назви населеного пункту та його вулиць, річок, озер, гір
(горбів);
виявляє особливості місцевої говірки;
порівнює місцеві говірки різних регіонів України;
збирає та упорядковує легенди про
походження назв об’єктів;
створює збірку діалектизмів;
вміє інтегрувати знання з географії,
історії, української мови та літератури.
|
||
2
|
1
|
Тема 2. Історія мого села (селища, міста) – історія мого
народу; легенди про походження назви населеного пункту та його вулиць, назв
місцевих річок, озер, гір (горбів);
пам’ятні місця населеного пункту.
Практична робота 1: складання
картосхеми пам’ятних місць рідного краю
|
|||
3
|
1
|
Тема 3. Жива мова моїх однолітків (ознайомлення з
особливостями місцевої говірки)
Дослідження. Які слова
використовуються лише в твоєму населеному пункті?
|
|||
4
|
1
|
Тема 4. Національна символіка в нашому житті: з давнини
до сучасності
|
|||
|
5
|
Розділ 2. Духовна культура українців
|
|||
5
|
1
|
Тема 1. Пісня – душа народу (соціально-побутові, ліричні,
жартівливі, алегоричні пісні, коломийки тощо). Вплив довкілля на тематику та
мелодику пісень.
Оголошення теми підсумкового міні – проекту: «Я пишаюся тим, що я - українець!»,
«Українкою я народилася…»
|
Учень:
називає види пісень
виявляє особливості родинно – обрядової пісенної творчості;
визначає вплив природного середовища на тематику та
мелодику пісень;
розрізняє соціально – побутові, ліричні, жартівливі,
обрядові пісні;
розпізнає регіональні відмінності пісенної творчості
українців;
створює збірку улюблених пісень родини;
пояснює роль народних вірувань (прикмет, заклинальної магії) в житті та
господарській діяльності людини;
збирає та упорядковує прислів’я,
приказки, загадки, скоромовки, небилиці;
складає сценарії календарних свят;
бере участь у святкових дійствах;
популяризує уснопоетичну творчість та календарні свята
українців.
|
||
6
|
1
|
Тема 2. Народні пісні нашого краю.
Практична робота 2: розробка міні – проекту «Пісні моєї прабабусі», зустріч з
народним хором (на вибір учителя)
|
|||
7
|
1
|
Тема 3. Родинно-обрядові пісні (весільні, поминальні,
голосіння) та їх регіональні відмінності
|
|||
8
|
1
|
Тема 4. Народна драма: «Коза», «Маланка», різдвяний
вертеп - ляльковий та живий.
Практична робота 3: підготовка
виступу різдвяного вертепу
|
|||
9
|
1
|
Тема 5. «Народ скаже, як зав’яже» (прислів’я, приказки,
загадки, скоромовки, небилиці)
|
|||
|
3
|
Розділ 3. Знання та вірування українців
|
|||
10
|
1
|
Тема 1. «Якщо місяць у кружку ...» (народні прикмети,
передбачення погоди)
Дослідження. Чи збуваються
сьогодні народні прикмети?
|
Учень:
збирає та систематизує народні
прикмети;
визначає способи передбачення погоди за небесними
світилами, рослинами, тваринами;
характеризує народні уявлення астрономічного характеру;
усвідомлює необхідність збереження національної
самобутності;
висловлює судження про роль природних явищ у
появі магії слова;
виявляє значення магії слова у житті людини;
пояснює суть заклинальної магії та її вплив на різні сторони життя українців;
наводить приклади використання природних матеріалів у
народній медицині;
оцінює можливість використання надбань народної медицини у сучасних умовах.
|
||
11
|
1
|
Тема 2. Народна астрономія: знання про Місяць, Сонце,
зорі, планети
Дослідження. Чи потрібні нам
східні гороскопи?
|
|||
12
|
1
|
Тема 3. Заклинальна магія: ворожіння, молитви, замовляння,
заклинання (на врожай, на здоров’я, на
долю); роль явищ природи у виникненні заклинальної магії
|
|||
13
|
1
|
Тема 4. Народна медицина: використання лікарських рослин,
мінералів, вогню, води; народна хірургія (костоправи)
|
|||
|
6
|
Розділ 4. Українське народне декоративно – прикладне мистецтво
|
|||
14
|
1
|
Тема 1. Види народного декоративно-прикладного мистецтва
(декоративний розпис, стінопис,
писанкарство, витинанки, вишиті і ткані орнаменти, кераміка, вироби з шкіри,
соломи, скла, кістки, різьблення по дереву, художня обробка металу); природа
і мистецтво
|
Учень:
називає види народного декоративно – прикладного мистецтва;
оцінює вплив природного середовища на тематику декоративних витворів та на
підбір матеріалу;
виявляє зв'язок символіки орнаменту з оточуючою природою;
виготовляє іграшки з природних матеріалів, писанки,
витинанки, зразки петриківського розпису, вишивки, ляльковий український
народний одяг;
пояснює символіку орнаменту;
бере участь в оформленні виставок учнівських робіт;
розуміє особливості українського народного іконопису;
популяризує декоративний розпис, писанкарство, вишивку,
витинанки, виготовлення іграшок з глини, соломи, дерева, ляльок – мотанок;
висловлює
судження про необхідність збереження традицій народного декоративно –
прикладного мистецтва.
|
||
15
|
1
|
Тема 2. Кераміка. Народні іграшки.
Практична робота 4:
виготовлення іграшок із глини, дерева, соломи, сухих природних матеріалів,
сиру
|
|||
16
|
1
|
Тема 3. Декоративний розпис (петриківський розпис,
народні художники, стінопис, мотиви оточуючої природи).
Практична робота 5:
виготовлення зразків петриківського розпису, оформлення виставки учнівських
робіт
|
|||
17/
18
|
1
|
Тема 4. Писанкарство (розвиток писанкарства, техніка
виготовлення, символіка орнаменту та її органічний зв'язок з довкіллям).
Практична робота 6:
виготовлення писанок, дряпинок, крашанок та оформлення виставки учнівських
робіт
|
|||
19
|
1
|
Тема 5. Витинанки (походження і розвиток цього виду
мистецтва; призначення витинанок, символіка)
Практична робота 7:
виготовлення витинанок, оформлення виставки учнівських робіт
|
|||
20
|
1
|
Тема 6. Український народний іконопис
Екскурсія до храму чи музею (на
вибір учителя)
|
|||
|
14
|
Розділ 5. Матеріальна культура українців
|
|||
21
|
1
|
Тема 1. Домашні промисли і ремесла (ткацтво, вишивання,
килимарство, гончарство, ковальство, деревообробні ремесла) – важлива
складова господарської діяльності українців
|
Учень:
називає та розпізнає види домашніх
промислів і ремесел;
висловлює судження про . домашні промисли і ремесла як
важливу складову господарської
діяльності українців;
створює карту основних центрів ткацтва, килимарства, художньої вишивки;
знає основні складові українського народного одягу;
аналізує причини регіональних відмінностей народного
одягу українців;
характеризує техніки ткацтва та вишивання;
оцінює утилітарне значення декоративних тканих та вишиваних виробів;
пояснює символіку орнаменту та виявляє його регіональні відмінності;
відчуває красу старовинних речей;
розповідає про обрядове, побутове, естетичне значення
рушника, обрядові та повсякденні страви традиційної української кухні;
порівнює старовинні та сучасні рушники, вишиванки,
тканини;
збирає та упорядковує пісні про
вишиванку і рушник, старовинні кулінарні рецепти;
досліджує походження українських прізвищ через призму народних промислів та ремесел;
бере участь у підготовці та проведенні оглядів – конкурсів;
виявляє особливості народної кулінарії та її регіональні відмінності;
порівнює давні та сучасні технології приготування та
зберігання страв;
усвідомлює значення хліба в житті людини та його обрядове
призначення;
користується різноманітними джерелами інформації;
популяризує страви української традиційної кухні.
|
||
22
|
1
|
Тема 2. Художнє ткацтво: сировина, технологія, декоративні тканини, основні центри
|
|||
23
|
1
|
Тема 3. Килимарство:
призначення килимів,
символіка орнаменту та його регіональні відмінності. Ліжник – предмет
побуту і мистецький витвір
|
|||
24
|
1
|
Тема 4. Вишивання: матеріал, техніка, вироби та їх
призначення. Центри художньої вишивки.
Практична робота 8: оформлення
збірки зразків орнаментів з різних
регіонів України
|
|||
25/
26
|
1
|
Тема 5. «А на тім рушничкові ...» (рушник і його
побутове, обрядове, естетичне
значення: символіка орнаменту та його регіональні відмінності).
Практична робота 9: оформлення
виставки старовинних і сучасних рушників
|
|||
27/28
|
1
|
Тема 6. Традиційний український народний одяг: чоловічий
та жіночий (буденний, святковий,
весільний).
Дослідження. Чому існують регіональні відмінності
у традиційному народному одязі?
|
|||
29/30
|
1
|
Тема 7. «Сорочка -
вишиванка…» (види сорочок, крій,
символіка вишивки; сорочки буденні, святкові, весільні, посмертні; пісні про
вишиванку).
Практична робота 10: підготовка
та проведення огляду – конкурсу «Моя вишиванка»
|
|||
31
|
1
|
Тема 8. Народна кулінарія українців: обрядові та
повсякденні страви, технологія приготування та зберігання
|
|||
32
|
1
|
Тема 9. «Суджений, ряджений, іди до мене кашу їсти!»
(магічна «сила» каші, каша як обрядова страва)
|
|||
33
|
1
|
Тема 10. «Хліб наш насущний ...» (значення хліба у житті
людини, роль хліба у обрядах та звичаях; хлібна випічка).
Практична робота 11: розробка
міні – проекту «Кулінарна скарбничка»
(рецепти нашої родини)
|
|||
34
|
1
|
Підсумкове заняття: захист підсумкового міні –
проекту: «Я пишаюся тим, що я - українець!», «Українкою я народилася…»
|
|||
8 клас
№
п/п
|
Кіль-кість годин
|
Зміст теми
|
Навчальні досягнення учнів
|
||||
|
7
|
Розділ 1. Україна й українці
|
|||||
1
|
1
|
Тема 1. Походження та розвиток української нації
|
Учень:
знає походження та етапи розвитку української нації;
формулює поняття «етнічна територія», «етнографічне
районування», «етнічний склад населення», «звичаєве право», «обереги»,
«душа», «доля», «демонологія»;
показує на карті України етнографічні райони та області;
позначає на контурній карті етнографічні райони;
виявляє особливості світоглядних уявлень та вірувань українців;
досліджує та пояснює
роль релігії в житті українського народу;
розкриває значення християнізації українців як основи
духовного життя народу;
висловлює судження про здобутки народних знань з
основ наук;
вказує на практичне застосування народних знань в галузі медицини й
ветеринарії, математики й метрології, ботаніки й зоології;
оцінює вклад народної етики й педагогіки у сучасну концепцію моралі та
виховання особистості;
уміє підбирати доцільну й різноманітну
інформацію для виконання різнопланових завдань;
створює презентації.
|
||||
2
|
1
|
Тема 2. Етнічна територія України (етнографічне районування, етнічний склад населення)
Практична робота 1: нанесення
на контурну карту етнографічних районів України.
|
|||||
3
|
1
|
Тема 3. Світоглядні уявлення та вірування українців
(людина, душа, доля, демонологія)
Оголошення теми підсумкового міні – проекту: «Доля України – моя доля!»
|
|||||
4
|
1
|
Тема 4. Релігія в житті українського народу (дохристиянські
вірування наших предків, християнізація духовного життя українського народу)
Дослідження. Роль релігії в
суспільстві
|
|||||
5
7
8
|
3
|
Тема 5. Народні знання:
-
народний календар, астрономія,
метрологія і математика;
-
ботаніка і зоологія, медицина і ветеринарія;
-
мораль і етика, народна
педагогіка
Практична робота 2: створення презентації «Зерна народної мудрості»
|
|||||
|
5
|
Розділ 2. Громадський побут та звичаї
|
|||||
9
|
1
|
Тема 1. Сільська громада. Громадське самоврядування. Звичаєве
право та його регіональні відмінності. Соціальний захист селян.
Дослідження. В чому сила
«неписаного закону» - звичаєвого права?
|
Учень:
аналізує роль громадського самоврядування у житті
сільської громади;
досліджує відмінність звичаєвого права та права у
сучасному суспільстві;
виявляє засоби соціального захисту у сільській громаді;
наводить приклади видів взаємодопомоги у
господарському житті селян;
пояснює значення взаємодопомоги і взаємопідтримки між сім’ями
селян у веденні господарства;
розкриває суть та значення
громадського дозвілля українців;
порівнює давні та сучасні морально-етичні стосунки в
громаді, види дозвілля та форми взаємодопомоги;
висловлює судження про значення і роль юнацьких
формувань – дівоцьких і парубоцьких громад;
характеризує морально – етичну сторону взаємин між хлопцями
та дівчатами під час спільної праці та відпочинку;
бере участь у підготовці та проведенні свят народного
календаря.
|
||||
10
|
1
|
Тема 2. «Без толоки – як без руки» - взаємодопомога у
господарському житті громади (толока, супряга, «на відробіток»)
|
|||||
11
|
1
|
Тема 3. Громадське дозвілля та етикет (роль церкви,
календарні свята і храмові, дозвілля молоді, ярмарки, морально-етичні
стосунки в громаді)
Екскурсія до краєзнавчого музею
чи музею народної архітектури та побуту (в канікулярний час)
|
|||||
13
14
|
1
1
|
Тема 4. Дівоцькі і парубоцькі громади: взаємини, спільна
праця та відпочинок молоді; вечорниці, досвітки, складки, „вулиця”
Практична робота 3: підготовка
та проведення святкового дійства «Вечорниці на Андрія»
|
|||||
|
15
|
Розділ 3. Сім’я та сімейний побут, родинна обрядовість
|
|||||
15
16
|
1
1
|
Тема 1. Шлюб і шлюбні звичаї (історичні типи і форми
української сім’ї, структура, функції сім’ї)
Практична робота 4: розробка
міні – проекту «Моя сім”я»
|
Учень:
характеризує історичні типи і форми української сім’ї, її
структуру та функції;
розрізняє типи і форми сім’ї;
визначає функції сім’ї та обов’язки кожного її члена;
розкриває роль шлюбу в українському суспільстві;
виявляє регіональні
особливості шлюбної обрядовості;
досліджує відмінності давньої і сучасної шлюбної та
родинної обрядовості;
відмічає основні риси родинної педагогіки українців;
виявляє різницю між вихованням дівчинки та вихованням хлопчика в українській
родині;
наводить приклади кращих рис особистості
хлопчика;
розуміє поняття «дівоча честь». «дівоча гідність»;
відчуває прагнення до краси;
висловлює судження про актуальність народної
педагогіки у збереженні національної ідентичності;
|
||||
17
|
1
|
Тема 2. «Породила мати сина ...» (обряди, пов’язані з
народженням дитини: родини, хрестини, догляд за дитиною).
Дослідження. Чи збереглася
сьогодні родинна обрядовість?
|
|||||
18
|
1
|
Тема 3. «На березі
дитинства ...» - виховання дітей в українській родині (пострижини,
іменини, перше гоління й перше заплітання коси, навчання в школі, домашні
заняття)
Дослідження. Чи актуальна в наш
час народна педагогіка?
|
|||||
19
20
|
1
1
|
Тема 4. «Котилася торба з великого горба ...» (дитячі
ігри та їх значення для фізичного і розумового формування дитини)
Практична робота 5: підготовка
та проведення ігор з учнями молодших класів
|
|||||
21
|
1
|
Тема 5. Виховання дівчинки, формування розуміння дівочої
гідності й честі
|
усвідомлює значення дитячих ігор для фізичного і розумового
формування дитини;
готує та проводить ігри з молодшими
учнями;
визначає суть родинної, весільної, похоронної,
поминальної обрядовості, вказує на регіональні особливості;
розуміє важливість
християнської складової похоронної та поминальної обрядовості;
бере участь у підготовці та проведенні огляду – конкурсу;
створює презентації на основі зібраної з різних джерел інформації.
|
||||
22
23
|
1
1
|
Тема 6. «Ой, не ріж косу ...» (коса – гордість дівоча;
зачіски дівчат – буденні та святкові; догляд за волоссям)
Практична робота 6: підготовка
та проведення огляд – конкурсу дівочих зачісок
|
|||||
24
|
1
|
Тема 7. Виховання хлопчика: формування рис особистості –
мужності, гідності, розважливості, порядності, лицарського ставлення до дівчини,
поваги до жінки.
|
|||||
25
26
|
1
1
|
Тема 8. «Просили батько, просили мати ...» (весільна
обрядовість)
Практична робота 7: створення
презентації «Весілля»
|
|||||
27
|
1
|
Тема 9. «Вінець на покуті ...» („весілля для батьків”)
|
|||||
28
|
1
|
Тема 10. «Цариця Смерть» (похоронна обрядовість)
|
|||||
29
|
1
|
Тема 11. «Запалимо поминальні свічі...» (поминальна
обрядовість)
|
|||||
|
4
|
Розділ 4. Народна символіка
|
|||||
30
|
1
|
Тема 1. Вода в
міфології, обрядах, народній поезії
|
Учень:
усвідомлює суть солярної та рослинної символіки, виявляє характерні ознаки;
збирає та упорядковує зразки солярної
та рослинної символіки;
пояснює животворну роль води в обрядах, міфології, уснопоетичній творчості;
наводить приклади оспівування води в народній
творчості;
розповідає про використання води в обрядах;
висловлює судження про світоглядну роль оберегів
у житті українців;
створює образи хатніх оберегів та виготовляє
їх;
|
||||
31
|
1
|
Тема 2. Солярна символіка (Сонце й вогонь в міфології,
обрядах, орнаментах)
|
|||||
32
33
|
1
1
|
Тема 3. Рослинна символіка в міфології, обрядах, народній
творчості. Символи та обереги в повсякденному житті (одяг, прикраси, хатні
обереги, декоративно-прикладне мистецтво).
Практична робота 8:
виготовлення хатніх оберегів
|
|||||
34
|
1
|
Підсумкове заняття: захист підсумкового міні –
проекту: «Доля України – моя доля!»
|
|||||
Використана Література
1.Кабан Л.В.
Методичний супутник творчого вчителя:
методичний посібник / Л.В.Кабан - Біла
Церква., 2014. - 104с.
2. Кабан Л.В.
Рекомендації щодо створення авторської (адаптованої) програми
Навчального курсу / Л.В.Кабан //
Інформаційно - методичний збірник
управління освіти і науки Київської
обласної державної адміністрації та
КОІПОПК. Біла Церква. 2003. -№5.-
С.53-54.
3. Кизенко В.І.
Шкільний освітній компонент : сутність, функції, реалізація /
В.І.Кизенко, Ю.І.Мальований,
Е.М.Соф’янц - Донецьк, 1999. - 72с.
4. Логинова
Л.Г. Методика работы над авторской образовательной программой
/ Л.Г.Логинова // Методист. - 2004. - №5. - С.52-56.
5. Сиденко А.С. Авторская
разработка: вопросы, на которые необходимо
ответить ее создателю / А.С.Сиденко // Директор школи. Україна. -2001.
№7.
- С.76-83.
6. Технологія розробки навчальної
програми : методичні рекомендації / укладач
Л.В.Кабан. - Біла Церква : КОІПОПК, 2008. -
48с. (Серія «Бібліотека
педагога -
новатора». Вип.1).
7. Шаронова Н.В. Методические рекомендации по
разработке авторской
программы
учебного курса / Н.В.Шаронова // Завуч. - 200. - №4 - С.88-91.
Рекомендована Література
1. Антонович А. Декоративно-прикладне мистецтво
/ А. Антонович,
Р.
Захарчук - Чугай, М.Станкевич. -
Львів, 1992. - 185 с.
2. Артюх
Л.Ф. Народне харчування, їжа, кухонне начиння
Українці:
Історико - етнограф. монографія
/ Л.Ф.Артюх. - У 2 кн. -
Опішне,
1999.
- Кн. 2.
3. Артюх
Л.Ф. Українська кухня: Українська минувшина:
ілюстрований
етнограф. довідник / Л.Ф.Артюх. - 2-е вид. – К., - 1994.
4. Артюх
Л. Ф. Їжа та харчування в Київській Русі: Етнографія
Києва
і Київщини: традиції й сучасність /
Л.Ф.Артюх. - К., - 1986.
5.
АртюхЛ.Ф. Українська народна кулінарія: історико - етнографічні
дослідження / Л.Ф.Артюх. - К., - 1977.
6. Бевзенко
С. П. Українська діалектологія / С.П.Бевзенко.
- К., - 1980.
7. Білан
М. М Український стрій / М.М.Білан, Г.Г.Стельмащук . - Львів,
- 2000.
8.
Борисенко В. К. Весільні звичаї та обряди на Україні / В.К.Борисенко. -
К., -
1988.
9.
Борисенко В. К. Традиції і життєдіяльність етносу. На матеріалах
святково-
обрядової культури українців / В.К.Борисенко. - К., - 2000.
10.
Борисенко В.К. Повсякденна їжа та ритуальні страви. Холмщина
і Підляшшя : історико - етнографічного
дослідження / В.К.Борисенко.
- К., - 1997.
11. Вовк Хв.
Шлюбний ритуал та обряди України: студії з
української
етнографії та антропології / Хв. Вовк. - К., - 1995.
12. Воропай
О.
Звичаї нашого народу: етнографічний нарис / О.Воропай.
К.: Оберіг, - 1993., - 590 с.
13.
Географічна енциклопедія України.
В 3 - х т. - К. : УРЕ ім. М.П. Бажана., -
1989-1993.
14. Гладкий
М. Організація та форми випасу худоби. Полісся України
:
матеріали історико - етнографічного дослідження / М.Гладкий. - Львів,
- 1999.
15. Гладкий
М. Традиційне скотарство Київського Полісся. Полісся
України : матеріали історико -
етнографічного дослідження / М.Гладкий. -
Львів.,
- 1997.
16.
Глуховцева К. Лінгвістичний атлас лексики народного побуту українських
східнослобожанських говірок / К.Глуховцева. - Луганськ, - 2003.
17. Глушко
М. Без вола подвір'я голе / М.Глушко //
- Львів.: Берегиня., - 1992.,
- № 1.
18. Глушко
М. Зимовий виїзний транспорт українського селянства / М.Глушко
// Народознавчі зошити., - 1997.,
- № 5.
19. Глушко
М. Походження традиційного парного ярма в українців (нова
концепція) // Зап. Наук. т-ва ім. Шевченка., - Львів., - 2001., - 242 с.
20. Глушко
М. Релікти водного транспорту поліщуків Київщини / М.Глушко //
Зап.
Наук. т - ва ім. Шевченка., - Львів, - 1995., - 230с.
21. Глушко
М. Рибальські снасті та способи їх застосування. Полісся України
:
матеріали історико - етнографічного дослідження / М.Глушко - Львів.,
-
1999.
22. Глушко
М. Шляхи сполучення і транспортні засоби в Українських
Карпатах другої половини ХІХ -
поч. XX ст. / М.Глушко. - К., - 1993.
23. Гонтар
Т. О. Народне харчування українців Карпат / Т.О.Гонтар. - К.,
-
1979.
24. Горинь
Г. Шкіряні промисли західних областей України (друга половина
ХІХ -
початок XX ст.) / Г.Гонтар. - К., - 1986.
25.
Горленко В. Сільсьгосподарські знаряддя та способи праці. Українці :
історико-етнографічна монографія
у двох книгах / В.Горленко. - Кн. 1.,
- Опішне., - 1999.
26.
Горленко В. Тваринництво й пастівництво. Українці : історико -
етнографічна монографія у двох книгах
/ В.Горленко - Кн. 1., - Опішне.,
- 1999.
27.
Горленко В. Ф. Народна землеробська техніка українців : історико –
етнографічна монографія /
В.Ф.Горленко, І.Д.Бойко, О.С. Куницький.
-
К., - 1971.
28.
Горленко В. До проблеми вивчення етнографічної групи українців
"литвини" // Полісся: мова, культура, історія. Матеріали
міжнародн.
конф., - К., - 1996.
29. Гошко
Ю. Г. Звичаєве право населення Карпат та Прикарпаття у
XIV-XIX ст. / Ю.Г Гошко. - К., - 1996.
30.
Гошко Ю. Г. Промисли й торгівля в Українських Карпатах XV-XIX ст. /
Ю.Г.Гошко. - К., - 1991.
31. Гошко
Ю. Г. Народна архітектура Українських Карпат XV-XX ст. /
Ю.Г.Гошко, Т.П.Кіщук, І.Р.Могитич. - К., - 1987.
32. Грицай
М.С Українська народнопоетична творчість
/ М.С.Грицай,
В.Г.Бойко, Л.Ф.Дунаєвська. - К., - 1985. -
240 с.
33.
Грушевсъкий М. Дитина в звичаях і віруваннях українського народу
/
М.Грушевський. - К., - 1995.
34. Гузій Р. Б. Похоронні звичаї та обряди
українців Карпат (ХІХ-ХХ ст.)
: автореф. канд. Дис. /
Р.Б.Гузій. - Львів., - 2002.
35.
Данилюк А. Б. Українська хата / А.Б.Данилюк. - К., - 1991.
36.
Довідник з історії України. У 3-х т. К. Генеза, - 1995.
37. Жолтовський
П. Художній метал : історичний нарис / П.Жолтовський.
- К.,
- 1972.
38. Запаско
Я. Українське народне килимарство / Я.Запаско. - К., - 1973.
39. Захарчук
- Чугай Р. Українська народна вишивка / Р.Захарчук - Чугай.
-
Львів.: Мистецтвознавство., - 1999.
40.
Здоровега Н. І. Нариси народної весільної обрядовості на Україні
/
Н.І.Здоровега. - К., - 1974.
41. Знойко О. Міфи київської землі
та події стародавні / О.Знойко :
- К.: Молодь, - 2004., - 336 с.
42. Історичний календар. - К. - 1999. - 383 с.
43. Історія
Української культури / за заг. ред. І. Крип’якевича. - К. - 1994. -
518 с.
44. Кара -
Васильєва Т.В. Полтавська народна вишивка / Т.В.Кара – Васильєва.
-
К., - 1983, - 183 с.
45.
Килимник С. Український рік у народних звичаях в історичному
висвітленні / С.Килимник. - Кн. 1-2. - К. - 1994.
46. Колеса
Ф. Українська усна словесність / Ф Колеса. - Львів. - 1938. - 207 с.
47.
Костомаров М. Слов’янська міфологія / М. Костомаров. - К.: Либідь. -
1994.
- 384 с.
48.
Крисаченко В.С. Екологічна культура / В.С.Крисаченко. - К.: Заповіт.
-
1996.- 30 с.
49.
Культура і побут населення України
/ за ред. В.І. Наулка. - Вид.
2-ге.
- К. - 1993.
50. Кравець
О. М. Сімейний побут і звичаї українського народу
/ О.М.Кравець. - К. - 1966.
51. Крищук
М. Українська міфологія / М.Крищук. - Тернопіль. - 1994.
52 Лозко
Г. С. Українське народознавство / Г.С.Лозко. - К. - 1995.
53. Матвіяс
І. Г. Українська мова і її говори / І.Г.Матвіяс. - К. - 1990.
54. Матейко
К. Український народний одяг : етнографічний
словник / К.Матейко. - К. - 1996.
- 196 с.
55. Назви
одягу та взуття Правобережного Полісся /
під ред. проф.
Н.
В.Никончука. - Житомир. - 1995.
56. Наулко
В. І. Етнічний склад населення України:
статистико –
картографічні дослідження /
В.І.Наулко. - К. - 1965.
57.
Никорак О. Традиційне ткацтво в звичаях і обрядах українців / О.Никорак
// Вісн. Львів. ун-ту ім. І.Франка. Серія
історична., - Вип. 38. 2010., - 230 с.
58. Матейко К.І. Український
народний одяг / К.І.Матейко. - К. - 1997. -
168 с.
59.
Нечуй-Левицький І. Світогляд українського народу: ескіз української
міфології / І. Нечуй-Левицький. - К., - 1992., - 28 с.
60.
Ніколаєва Т. О. Історія українського костюма / Т.І. Ніколаєва. - К. -1996.
-
176 с.
61. Павлюк
С. П. Традиційне хліборобство України: агротехнічний аспект
/
С.П. Павлюк. - К., - 1991.
62. Паламарчук Л.Б. Хрестоматія з етнопедагогіки
: навч. посіб. для студ.
вищ.навч. закладів / уклад.:
Л.Б.Паламарчук, Т.О.Горохова. – К. : Київ.ун-т
ім. Б.Грінченка, 2013. – 416 с.
63. Паламарчук Л.Б. Етнопедагогічні ідеї у
творчості К.Д.Ушинського /
Л.Б. Паламарчук . // Ідеї
К.Д.Ушинського в сучасній педагогіці (
до 190-
річчя від дня народження К.Д.Ушинського) : матер. Міжнарод. наук.-
практ.конф., 20-21 лют. 2014р. / М-во
освіти і науки України, Київ. ун-т ім..
Б.Грінченка, Благодійна
організація «Благодійний фонд ім..
К.Д.Ушинського», Благодійний фонд
сприяння розвитку освіти
ім.
Б.Грінченка;[ редкол.: В.О.Огнев’юк, Л.Л.Хоружа, В.І.Ковальчук,
О.С.Зубченко]. - К.: Київ. ун-т ім.
Б.Грінченка, 2014., - 280с. ( С. 89 -
98).
64. Паламарчук Л.Б. Етнопедагогіка - основа
розвитку вітчизняної педагогіки
//
25- річчя історії освіти в Україні : традиції, сучасність та перспективи
:
зб. матер. Міжнарод. наук. конф. / М-во
освіти і науки України,
Національна академія педагогічних наук України,
Київ. ун-т ім.
Б.Грінченка, Благодійний фонд сприяння розвитку освіти ім.Грінченка;
за ред. В.О.Огнев’юка ; [ редкол. :
В.О.Огнев’юк, Л.Л.Хоружа,
С.О.Сисоєва, Н.М.Чернуха, О.С.Зубченко]. - К. : Київ. ун-т
ім.Б.Грінченка, 2014., - С. 185 - 194 (320 с. )
65. Паламарчук Л.Б. Етноідентифікаційний ресурс курсу «Етнопедагогіка» //
Педагогічний дискурс : Зб.
наук. праць / гол. ред. І.М. Шоробура. -
Хмельницький : ХГПА, 2012., -
Вип. 13. - С. 265 - 269.
66. Паламарчук Л.Б. Соціокультурна складова змісту шкільних
курсів
географії: теорія і практика.
Монографія. К.: Київ. ун-т ім.. Б.Грінченка,
2011., - 412 с.
67. Паламарчук Л.Б.Українська етнопедагогіка про збереження здоров’я дітей
// гуманітарний вісник ДВНЗ “Переяслав Хмельницький державний
педагогічний університет імені
Григорія Сковороди”: збірник наукових
праць. -
Переяслав-Хмельницький, 2011. - Вип.23. -
С.162-166.
68. Паламарчук Л.Б. Відбір етнографічного
матеріалу в процесі формування
соціокультурної складової змісту
географічної освіти // Вісник
Прикарпатського університету.
Педагогіка. Випуск ХХХІ.- Івано-
Франківськ, 2010.- С.
158-165.
69.
Петрякова Ф. Українське гутне скло / Ф. Петрякова. - К. - 1975.
70.
Півторак Г. Українці: звідки ми і наша мова / Г. Півторак. - К.: Наукова
Думка. - 1993. - 148 с.
71.
Пошивайло О. Етнографія українського гончарства. Лівобережна Україна
/ О
Пошивайло : - К. - 1993.
72. Природа
і ми: збірник / упоряд. А.І. Філатов. -
К.: Реклама, - 1990. - 207 с.
73.
Приходько М. П. Сухопутний транспорт на Україні / М.П. Приходько
//
Народна творчість та етнографія. - 1975. - № 5.
74. Самойлович В. П. Українське народне житло /
В.П. Самойлович. - К.
- 1972.
75. Симоненко І. Ф. Поселення, садиба та житло на
Закарпатті / І.Ф Симоненко
//
Матеріали з етнографії та художнього промислу. - Вип. 2. - К. - 1956.
76. Сілецький Р. Б. Сільське поселення та садиба в
Українських Карпатах XIX -
початку
XX ст. / Р.Б. Сілецький : - К.: Наукова
думка. -1994. - 140 с.
77. Скляренко В. Звідки походить назва Україна / В.
Скляренко // Україна.
- 1991.
- № 1.
78. Скрипник Г. А. Етнографічні музеї України /
Г.А. Скрипник : - К. - 1989.
79. Скуратівський В.П. Дідух: свята українського
народу / В.П. Скуратівський.
- К.:
Освіта. - 1995. - 271с.
80. Скуратівський В.П. Місяцелік. Український
народний календар /
В.П.
Скуратівський. - К.: Мистецтво.- 1992.- 260 с.
81. Скуратівський В.П. Погостини, або дванадцять
мандрівок у глибину
століть: оповідання / В.П. Скуратівський. - К.: Веселка. - 1990. - 126
с.
82. Скуратівський В. Кухоль меду / В.П. Скуратівський. - Львів. - 2000.
83. Скуратівський В. Т. На крилосах храму.
Екологічні уявлення українського
народу
/ В.П. Скуратівський. - К. - 1998.
84. Смолій В. А. Як і коли почала формуватися
Українська нація / В.А.Смолій,
О.І.Гуржій. - К. - 1991.
85. Стамеров К.К. Нариси з історії костюмів / К.К.
Стамеров. у 2-х т. - К.:
Мистецтво. - 1978.
86. Станкевич М. Українське художнє дерево XVI-XX
ст. / М. Станкевич.
-
Львів. - 2002.
87. Стельмащук Г. Г. Традиційні головні убори
українців / Г.Г Стельмащук.
- К. -
1993.
88. Супроненко В.П. Народини. Витоки нації.,
символи, вірування, звичаї та
побут українців / В.П. Супроненко. -
Запоріжжя.: МП „Берегиня” . - 1993.
- 136
с.
89. Товстуха Є. Лікувальна магія українців / Є.
Товстуха. - К.: редакція газети
„Вечірній Київ”. - 1996. - 272 с.
90. Українські казки про нечисту силу: відьми та
ворожбити. - К. - 1992. - 64 с.
91.Українська вишивка: альбом. - К.: Мистецтво. -
1993. - 258 с.
92. Українське народознавство / за ред. Павлюка
С.П. та ін. - Львів.: Фенікс.
- 1994.
- 603 с.
93. Українське народне мистецтво. Вбрання / за ред.
К. Г. Гуслистого. - К.
- 1961.
94. Українці: історико-етнограф. монографія у 2 кн.
- Опішня. - 1999. - Кн. 1.
95. Українці: народні вірування, повір’я,
демонологія. - К.: Либідь. - 1991.
- 635
с.
96. Хрестоматія з географії України. - К.: Генеза.
- 1994. - 448 с.
97. Художні промисли України. - Львів. - 1993.
98. Цимбалюк В.І. Колиска українського народу : навч.-метод. Посібник
/
В.І.Цимбалюк, Ю.І.Пасічник.
- К. - 2000. - 232 с.
99. Цимбалістий Б. Родина і душа
народу / Б. Цимбалістий // Українська
душа:
зб.
ст., - К., - 1992.
100. Чеховський І. Демонологічні вірування і
народний календар українців
Карпатського регіону / І
Чеховський. - Чернівці. - 2001.
101. Чирко З. Б. Національні меншини в Україні в
20-30-ті p.p. / З.Б. Чирко
//
Укр. іст. журн. - 1990. - № 1.
102. Чмелик
Р. Мала українська селянська сім'я другої половини XIX - початку
XX
ст. / Р. Чмелик. - Львів. - 1999.
103. Шляхи організації фольклорно - пошукової
роботи учнів: метод. реком.
- К.
- 1999. - 47 с.
104. Шевченко Є. Народна деревообробка в
Україні: словник
народної
термінології / Є. Шевченко. - К. - 1997.
105. Янко М.Т. Топонімічний словник України:
словник-довідник / М.Т. Янко.
- К.: Знання. - 1998. - 432с.
Коментарі
Дописати коментар